Maramures

In tinutul Maramuresului am ajuns din pur scop stiintific. Datorita domeniului de studiu a trebuit sa bifez si vizita la cea mai mare cadere de apa din Romania. Cascada Cailor este situata in apropierea statiunii Borsa, in partea de nord-est a Muntilor Rodnei. Desi exista o telecabina functionala care sa transporte turistii pana acolo, noi binenteles ca am decis sa parcurgem traseul la pas. Peisajul este splendid, iar drumul de aproape doua ore pana sus la cascada nu este foarte dificil. Si chiar de ar fi avut un grad de dificultate mai mare sau ar fi fost mai lung, tot s-ar fi meritat. Suvoaiele de apa curg in trepte dintr-un circ glaciar pe o lungime de aproximativ 100m. Personal cred ca in putine ocazii am reusit sa ma relaxez atat de bine, ca atunci cand am petrecut o ora la poalele cascadei. O fi vorba despre tihna de dupa drumetie, insa sunt sigura ca si aerul curat, privelistea, murmurul apei si multumirea de sine ca ajunsesem si in acel loc au contat.

Borsa este o statiune turistica foarte frumoasa, insa nu mi se pare a fi mai speciala decat alte statiuni montane din tara. In afara de drumetiile pe munte si cateva sprturi montane. foarte multe activitati nu prea poti intreprinde, sau ma rog, nu sunt diferite fata de cele intreprinse in alte locuri. Ce-i drept, de aici, poti merge in excursii catre Manasatirea Barsana, Sighetul Marmatiei sau Sapanta.

Ansamblul monahal de la Barsana a fost construit din lemn si este o adevarata incursiune istorica, culturala si religioasa.  Cuprinde poarta specifica maramureseana, turnul cu clopotnita, biserica, construita pe doua nivele, parter si demisol, altarul de vara, situat in partea centrala a spatiului, chiliile calugarilor, casa maistrilor, casa artistilor si arhondaricul, locul in care sunt gazduiti pelerinii. Pe langa experienta spirituala, spatiul este bine amenajat si receptiv turimului. Curatenia este desavarsita, parcarea spatioasa, la intrare exista un magazin cu obiecte bisericesti, iar muzeul din incinta manastirii, ii intregeste functiile si permite turistilor si pelerinilor sa se informeze asupra trecutului religios si cultural al provinciei istorice Maramures.

In drumul catre Sapanta, trebuie vizitat si Memorialul victimelor comunismului si al rezistentei sau, pe scurt, Memorialul Durerii. Pentru mine aceasta incursiune a insemnat enorm poate si datorita faptului ca acolo, in acel moment, am inteles mai bine ceea ce a insemnat un regim comunism. Fiecare celula a fostei inchisori reprezinta acum o sala de muzeu. In acest loc au murit Iuliu Maniu si Gheorghe Bratianu. Numele tuturor celor care au murit in inchisori sau lagare de detentie sunt inscriptionate pe peretii cladirii. Toate lucrurile vazute acolo sunt impresionante, pe mine marcandu-ma celula de pedeapsa: o camaruta mica, neagra, fara nicio sursa de lumina, in care nu se aflau decat patru lanturi scurte si foarte grele, pentru incatusarea membrelor detinutului, fixate pe podea, in mijlocul celulei si dintre obiectele personale ale detinutilor, o bucatica de etamina pe care era cusut modelul unei table de sah.

Lasand in urma Sighetul Marmatiei parcurgem un drum de aproximativ 20 de minute pana la Sapanta, localitate devenita cunoscuta datorita Cimitirului Vesel. Am pornit dinainte cu ideea ca aceste doua cuvinte nu pot fi alaturate si vizita pana acolo nu mi-a schimbat deloc conceptia. Desi culorile sunt vii, iar pe unele cruci exista si versuri care amintesc de persoanele respective, deseori intr-un ton ilar, aceste aspecte nu transforma in niciun fel locul, iar personal cred ca ii fura si din solemnitate.

[nggallery id=90]

Cheile Turzii, judetul Cluj

O zona cu un relief carstic deosebit de frumos, Cheile Turzii, abunda in elemente spectaculoase precum stancile inalte si abrupte, creste ascutite, arcade sau grohotisuri. Arealul se incadreaza in rezervatiile naturale de tip mixt din Romania datorita multitudinii de elemente cu importanta stiintifica, dar si datorita frumusetii peisajului. Cheile Turzii sunt situate in parte de nord a muntilor Trascau si au luat nastere odata cu eroziunea raului Hasdate in roca de tip calcaros.

A fost pentru prima data cand am vazut la noi in tara o zona amenajata atat de bine pentru receptia turistica. La fiecare pas erau tablite pe care, in trei limbi diferite, scria ce trebuie sa faci sau mai bine zis, ce trebuie sa nu faci, pentru a proteja acest spatiu, inclus si in patrimonial UNESCO. Lucruri extrem de usor de realizat intrucat in interiorul rezervatiei gasesti la tot pasul cosuri frumos imbracate in lemn pentru colectarea gunoaielor. In privinta celorlalte lucruri interzise in interiorul rezervatiei, cred ca toata lumea se poate abtine de la scaldat sau de la culesul plantelor pe durata vizitei, mai ales cand vezi scrise toate aceste lucruri in diverse limbi; macar una tot e pe intelesul fiecaruia.

Recomand vizitarea Cheilor Turzii nu numai pentru frumusetea impresionanta a cadrului natural, ci si pentru ridicarea adrenalinei. Zona este una dintre cele mai propice din tara pentru practiarea alpinismului si escaladei, existand aici aproape de 250 de astfel de trasee. Pentru cei mai putini curajosi sau fara experienta in domeniu, exista si un traseu de-a lungul peretelui, pe care este montat un cablu gros de metal (in loc de balustrada), foarte util intrucat latimea drumului este de jumatate de metru, iar in partea stanga, se desfasoara raul Hasdate, la vreo 50 m distanta. Pentru mine a fost suficienta acea plimbare pentru a imi accelera ritmul cardiac.

Infrastructura adecvata turismului nu este dezvoltata aproape deloc in zona, fapt pentru care excursiile de o zi reprezinta inca cea mai buna modalitate de ajunge si in acest coltisor minunat al Romaniei.

[nggallery id=89]

Sporturi montane – Masivul Rarau

Pentru cei dornici de un week-end plin de aventura, masivul Rarau si raul Bistrita ofera posibilitatea  desfasurarii unor activitati ce se numara printre sporturile extreme, dar care pot fi practicate de mai toata lumea.

Dupa ce va cazati la una dintre numeroasele pensiuni sau hoteluri din zona puteti incepe sa explorati potentialul turismului extrem. Pentru o sesiune de rafting este necesara formarea unui grup de 6 persoane. Locul cel mai indicat pentru desfasurarea acestei activitati este raul Bistrita, pe sectorul denumit Bistrita Aurie. Pe aceasta portiune, de peste 50 km, raul coboara de la 1.000 la 800 m altitudine absoluta, realizand aici un debit bogat, mentinut pe tot parcursul anului. Desi nu este un rau cu adevarat de white-water, Bistrita Aurie este presarata de suficiente repezisuri si praguri, in zonele mai inguste si este perfecta atat pentru cei initiati deja intr-ale rafting-ului, cat si pentru novici.

Dupa ce v-ati intarit muschii manuind vaslele, ati putea incerca o sesiune de bouldering sau tiroliana in masivul Rarau. Pentru niciuna dintre aceste activitati nu este necesar vreun echipament costisitor sau foarte complex. Este suficienta vestimentatia sport si bocanci, in cazul tirolienei, sau papuci speciali pentru catarare, in cazul bouldering-ului. Ambele ofera adrenalina maxima datorita diferentei de nivel la tiroliana si a lipsei de asigurare la bouldering.

Pentru a va relaxa puteti sa va rezervati o zi pentru o plimbare ecvestra, cu ghid, pe un traseu din Masivul Rarau, cu un grad de dificultate redus. Pentru un astfel de traseu care dureaza maxim trei ore nu este necesara experienta participantilor.

Toate aceste activitati se desfasoara in prezenta si cu ajutorul ghizilor, iar costurile sunt de regula cu atat mai reduse, cu cat grupul de persoane  este mai numeros.

[nggallery id=88]

Pestera Ursilorsi Pestera Scarisoara – Muntii Apuseni

Carstul in formele lui cele mai spectaculoase il regasim in Muntii Apuseni. De aceea zona este una dintre preferatele mele. Cu fiecare obiectiv vizitat ajungi sa indragesti mai mult regiunea si sa iti doresti sa o descoperi.

Doua dintre cele mai importante obiective turistice naturale apusene sunt Pestera Ursilor si Pestera Scarisoara. Desi ambele dispun de aceeasi titulatura de relief endocarstic sunt extrem de diferite, fiecare avand alte caracteristici care il recomanda.

Pestera Ursilor impresioneaza in primul rand prin diversitatea foarte mare de stalagmite, stalactite, coloane si lumanari. O abundenta atat de mare de astfel de forme se intalneste mai rar. Acest spectacol se intinde pe aproape jumatate de kilometru, lungimea galeriei superioare, deschisa publicului larg. Formele sugestive care au luat nastere au dus la numirea diverselor pasaje sau a incaperilor: Palatele fermecate, Lacul cu nuferi, Mastodontul si Casuta Piticilor sau Sfatul Batranilor. Un alt element distinctiv este dat de prezenta numeroaselor fosile si urme ale „usilor de caverna” (Ursus spelaeus), de aici si denumirea pesterii. Un lucru care m-a surprins si de care m-am bucurat in aceeasi masura, a fost amenajarea buna a locului spre intampinarea turistilor. Spre exemplu, in incaperea aflata la intrarea in pestera, pe langa casa de bilete, gasim un muzeu speologic in miniatura, un stand cu suveniruri, dar si o cafenea.

Pestera Scarisoara este foarte diferita, atat prin aspect, cat si prin dimensiuni si dispunere. Aici este adapostit cel mai mare ghetar subteran din Romania. Din punctul meu de vedere,cel mai impresionant aspect al acestei pesteri este exact intrarea in formatiune. Accesul se face printr-o deschizatura de la marginea platoului, cu diametrul de 60 m. Practic in mijlocul padurii descoperim gura avenului, pe unde putem cobori spre ghetar urmand o poteca ingusta, cateva scari metalice ancorate in pereti facilitand acest lucru. Desi foarte simpla ca si structura, o incapere unica, in mijlocul careia se afla imensul ghetar, pestera se impune in randul celor mai importante obiective naturale al tarii datorita specificului sau morfologic.

[nggallery id=87]

Zona Lepsa, judetul Vrancea

Inca din vremea primilor ani de scoala mi s-a inoculat ideea ca „tara noastra-i o comoara”. Naivitatea varstei m-a facut sa cred acest lucru, insa maturitatea a vrut totusi sa si verifice autenticitatea afirmatiei.  Astfel am ajuns sa ma plimb putin prin tara noastra draga si sa-mi formez propriile pareri.

Una dintre zonele mele preferate se afla in judetul Vrancea. Pe langa statiunea Lepsa, in zona mai pot fi vizitate Cheile Tisitei, Cascada Putna sau Rezervatia Naturala Lepsa Zboina, toate aducandu-si aportul si creand fascinantul peisaj al locului.

Lepsa este o statiune lipsita de nebunia si aglomeratia statiunilor prahovene, in care reusesti intr-adevar sa scapi de zgomotul si praful urban si pur si simplu sa te odihnesti. Ce-i drept eu am vizitat-o in extra-sezon, lucru care poate m-a facut sa o indragesc mai mult. Punctul forte al statiunii este clar cadrul natural, insa ca obiective antropice recomand Manastirea Lepsa si pastravaria locala, mai ales iubitorilor de peste.

Cheile Tisitei merita explorate chiar si de cei care nu sunt atat de pasionati de drumetii, pentru ca de la intrarea in rezervatie si pe tot parcursul ei, te afli in mijlocul salbaticiei. Drumul forestier, aflat de-alungul raului Tisita, va va conduce spre niste peisaje uluitoare. Este indicat un echipament adecvat, deoarece drumul este presarat cu mici obstacole, uneori fiind necesar sa treceti si prin apa.

Cascada Putnei nu impresioneaza prin grandoare, ci prin frumusetea culorilor apei. De altfel, intregul areal poate fi caracterizat ca o rezervatie naturala la scara mica. Drumul pana la cascada este amenajat, accesibil, ceea ce face ca expeditia pana acolo sa fie una extrem de placuta si linistita.

Singurul lucru negativ din toata aventura a fost faptul ca la fiecare intrare spre aceste obiective naturale era o pustietate maxima, nici urma de vreun ghid sau macar vreun taxator pe care sa-l mai intrebi una alta. Ar fi fost de un real folos o prezenta umana acolo, mai ales pentru cei care se aventureaza pentru prima data acolo. Insa, iubitorii muntelui si ai salbaticiei, trebuie neaparat  sa viziteze si aceste meleaguri vrancene.

[nggallery id=86]

Aplicatia care te ajuta sa nu fii inselat de taximetrist

Ar fi bine sa existe si la noi asa ceva; cel putin in Bucuresti e o adevarata problema. Insa nu, nu e la noi; e la cei ce sunt interesati sa-si imbunatateasca reputatia si sa-si intampine turistii asa cum se cuvine.

O firma din Cehia va realiza o aplicatie pentru telefonul mobil, o adevarata arma impotriva uneia dintre cele mai mari probleme ale Pragai: taximetristii necinstiti. Aplicatia vine in sprijinul turistilor care nu cunosc orasul si aleg sa foloseasca taxiul pentru a se deplasa. Ca si la noi, practicile cele mai frecvente sunt folosirea aparatelor de taxat modificate pentru a inregistra mai mult, ocolirea intregului oras pana la sosirea la destinatie si chiar (caz singular in Praga, slava Domnului!) montarea unor dispozitive electrice pe scaune care produc socuri electrice pentru a “cuminti” pasagerii agitati.

Cum functioneaza? Pasagerul introduce tariful standard in aplicatie care, pe baza unui sistem GPS, calculeaza costul aproximativ al cursei. Aplicatia va include o serie de recomandari referitoare la trasee si preturi si optiunea de a face o fotografie a masinii si de a raporta soferul necinstit. Exista deja cateva aplicatii asemanatoare care au insa anumite limitari cum ar fi conexiunea la Internet care e destul de scumpa in cazul roamingului.

Firma ceha Et netera a pus deja la dispozitia primariei aplicatia “Virtual Taximeter” sub forma de concept, urmand sa fie dezvoltata in parteneriat cu autoritatile sau de catre firma pe cont propriu. In plus, pentru a veni in sprijinul turistilor ce nu cunosc Praga, aplicatia va putea fi downloadata gratuit.

Hotel Laguna Beach 4* – Albena

Dupa experienta placuta numita Slavey , am incercat anul asta Hotelul Laguna Beach din Albena. Pe acelasi principiu ce spune ca la 500 Eur / 7 nopti toata familia All Inclusive nu poti sa refuzi, am ales un Early Booking si am plecat la Bulgari iarasi. Vad ca acum tot se incearca discreditarea unor plaje de la ei scriindu-se cum ca ar fi radioactive insa cred ca la Albena nu e nicio problema.

Prima si cea mai mare surpriza a fost sa vad cat de verde e statiunea. Aproape incredibil pentru o zona pe malul marii, aici gasesti o groaza de verdeata, paduri dese si gradini foarte bine intretinute. Era atat de frumos incat seara puteai sa simti acea combinatie de aer de mare si de aer curat de munte , ceva aproape inimaginabil. In timpul zilei chiar daca tot sejurul au fost intre 33 si 35 de grade nu simteai mai mult de 28 – 29 deci excelent :).

Hotelul era de 4 stele in reclama insa cred ca e mai mult de 3 +. Nimic de comentat despre locatie, intre piscina si plaja fiind cativa metri , dar cateva lucruri de comentat mai ales cu privire la barul de la piscina , dezafectat.

[nggallery id=85]

Cea mai buna parte a fost ca aveau 2 porti de polo si am jucat cam 2 ore minim in fiecare zi si toata lumea era super fericita. Prima limba vorbita in hotel era romana asa ca daca la inceput intrebam pe cineva in engleza intai am schimbat ulterior pe romana.

O sa revin cu mai multe detalii.

Poze din Old New York

Am gasit de curand cateva poze istorice cu marea metropola Americana.

[imagebrowser id=83]

Mi se pare absolut interesant stadiul lor de dezvoltare din acel moment necaracteristic unei tari cu o istorie extrem de scurta in timp si foarte agitata. New York-ul la momentul 1930 arata mult mai bine decat multe orase din Europa sa nu spun doar de Romania.

Daca este cineva care isi aminteste ce facea in perioada aia in timp ce ei faceau zgarie nori il rog din suflet sa comenteze :)

httpv://www.youtube.com/watch?v=B1mqJWotuAE&feature=related

Turist in Spania – despre Barcelona

Am reusit sa vizitez Barcelona si deja parca mi-am schimbat parerea despre destinatiile de vacanta pentru perioada urmatoare :) Am plecat, ca peste tot de altfel, cu putina tragere de inima eu de altfel fiind un mare fan Real Madrid, insa cum toate ofertele agentiilor pe perioada verii cuprind Barcelona si nu Capitala, am ales sa incerc :)

Zborul a fost excelent, am facut 3 ore si 10 minute si a decurs linistit, chiar surprizator pe alocuri. Fara goluri de aer, fara turbulente, copii si femei isterice … deci ok :) Aeroportul din Barcelona este deosebit de ok la partea de sosiri. Totul foarte curat, bine aranjat si birouri de informare turistica peste tot. Ne-am procurat harti si ghiduri si am plecat la hotel fiindca era deja destul de tarziu.

Fiindca nu stateam chiar in oras a doua zi am luat trenul pana in grara Franca unde am coborat si am plecat intai spre port. Aici plin de lume, o atmosfera extraordinara, pe o insula era Acvariul care este cel mai mare din Europa iar in fata lui un Mall. De prisos sa spun ca ne-am impartit in 2 grupuri :)

O data terminate activitatile acolo am plecat spre statuia lui Columb aflata chiar la intrarea in Port. Partea cea mai interesanta este ca iesirea vapoarelor din port se poate face daca o parte din pod se roteste si noi am avut norocul sa prindem o rotatie de asta , spectaculoasa :)

De la “Colon” am plecat spre La Rambla unde am vazut mai multe spectacole, plin de oameni care vindeau suveniruri, personaje din piese celebre care te invitau sa te pozezi cu ele, zeci de terase si evident cativa romani cu alba – neagra :)

In partea din stanga era La Bouqeria un targ de fructe si legume unde era o ingramadeala de nedescris asa ca am zis ca amanam pe o alta zi vizita in interior. La capatul strazii am ajuns in Plaza Catalonia unde am ramas iarasi fermecati de frumusetea locurilor.

Rupti deja de oboseala dupa o zi plina ne-am incercat norocul apoi spre Muzeul Picasso unde insa era o coada de vreo 1000 de persoane drept care iarasi am renuntat amanand destinatia pentru o alta zi.

[nggallery id=82]

Ziua urmatoare am dedicat-o lui Gaudi dupa ale carui opere am umblat peste tot.

Gradina fara cai ferate

Este clar pentru oricine ca un turist sosit in Romania, cam din orice tara de pe Pamant, are o mica agenda personala in care si-a notat locurile pe care ar vrea sa le vada. Ajunge cu avionul in Bucuresti si vrea sa mearga pe undeva. Pentru toti Europenii cea mai simpla metoda de transport este trenul.

Spre marea lor supriza la noi nu e chiar asa si Gradina Carpatilor ofera mult spatiu verde in gari si pe peroane . Acestea sunt foarte mici astfel incat, ne mai luand in calcul inaltimea de la care trebuie sa sari , ajungi in miriste. Asta se intampla deoarece peroanele erau calculate la un numar de vagoane de pe vremea lui Ceausescu si construite ultima oara tot atunci dar intre timp, ca si pentru strazi cu masinile, numarul persoanelor care folosesc trenurile a crescut.

Peste tot in Europa oamenii folosesc sistemul de cai ferate din foarte multe motive. In principal fiindca e greu de mers cu masina prin toate metropolele, parcarile sunt scumpe, benzina sau motorina la fel iar cu trenul este deci mai ieftin si mai comod. In Barcelona in gara Franca totul era extrem de curat si aranjat, birouri de informatii peste tot si toata lumea foarte amabila. In Hannovra si Hamburg trenurile ajungeau la minut asa ca iti puteai planifica timpul cu exactitate.

[nggallery id=81]

In Franta la Gare de L’est este o nebunie, lumea intra si iese foarte grabita dar totul iti lasa impresia unui loc extrem de bine administrat si gandit. Gara din Praga este de asemenea tipic comunista insa totul este macar revopsit, aceleasi birouri de informare turistica peste tot , cu pliante si informatii despre ce e de vazut acolo si in general o atmosfera unde te simti in siguranta.

Pana si gara din Cernauti este mult mai frumoasa decat orice gara de pe la noi, mai primitoare si mai curata.

Oare va fi si la noi vreodata un sistem CFR folosibil ? …