Tot mai multe persoane preferƒ sƒ îŸi caute destinaţiile de vacanţƒ pe internet. Dar ce oferte gƒsesc în România Ÿi prin ce experienţe trec atunci când încearcƒ sƒ facƒ rezervƒri online?
În ultimii ani, turiŸtii din întreaga lume Ÿi-au schimbat modul în care îŸi gƒsesc cele mai bune oferte pentru concediu. În Europa de Vest, de exemplu, peste 70% din persoanele care au mers în vacanţƒ anul trecut Ÿi-au cƒutat destinaţiile pe internet. În plus, peste 57% au plƒtit online rezervarea camerei de hotel, conform unui studiu publicat de Forrester Research.
Un lucru este cert: în foarte puţine domenii schimbƒrile produse de internet în ultimii ani sunt mai radicale decât în turism. Oamenii din statele dezvoltate iau din ce în ce mai puţin în calcul brandurile hotelurilor atunci când îŸi planificƒ o vacanţƒ, dar sunt tot mai sensibili la preţ, la recomandƒrile pe care alţi turiŸti le împƒrtƒŸesc online Ÿi, mai ales, la uŸurinţa cu care se gƒseŸte hotelul Ÿi cu care se poate face rezervarea folosind sisteme high-tech. În concluzie, cine nu are o strategie de atragere a clienţilor prin internet are un mare dezavantaj faţƒ de concurenţƒ.Dar ce Ÿanse are un turist pentru a rezerva online o camerƒ în România, prin ce experienţe trece Ÿi cum se descurcƒ firmele autohtone în acest domeniu? Pentru a afla rƒspunsul, la sfârŸitul lunii decembrie, am încercat sƒ rezervƒm o camerƒ pentru sfârŸitul lunii ianuarie 2008, la unul din hotelurile de patru stele din Sinaia, pe trei cƒi alternative: prin agenţii de turism, direct pe site-urile hotelurilor Ÿi prin intermediul site-urilor specializate în rezervƒri.
Operatorii din turism se miŸcƒ în ritmul secolului XIX
Prima opţiune la care s-ar putea gândi un client român este sƒ caute site-urile hotelurilor cunoscute Ÿi sƒ facƒ rezervarea prin internet, pentru a elimina intermediarii. Numai cƒ aceastƒ opţiune nu funcţioneazƒ aŸa cum ar trebui, nici mƒcar în cazul hotelurilor de patru stele. Dupƒ câteva minute de cƒutare pe Google a site-ului hotelului Palace din Sinaia, turistul descoperƒ o paginƒ „în construcţie“, care nu conţine nici mƒcar un numƒr de telefon, o adresƒ Ÿi tarifele practicate; pânƒ la un sistem de rezervare online este cale lungƒ. Prin telefon, însƒ, de la recepţia hotelului ni se spune cƒ, în orice caz, „preţul de la recepţie este mai ridicat decât cel prin agenţie“. Nici site-urile altor douƒ hoteluri de patru stele, Internaţional Ÿi Anda, nu oferƒ posibilitatea de a rezerva o camerƒ online fƒrƒ asistenţa unui operator uman. Prin telefon însƒ, de la recepţia ambelor hoteluri ni se spune cƒ putem face o rezervare, dar cƒ preţul în luna ianuarie este mai mare decât cel afiŸat pe site, valabil pentru perioada sƒrbƒtorilor. „Tariful a mai crescut puţin faţƒ de cel de anul trecut. Am mai pus 20 de lei pe camerƒ la tariful de recepţie“, ne spune reprezentanta hotelului Internaţional.
O altƒ opţiune la care un client s-ar gândi pentru a rezerva o camerƒ la unul dintre aceste hoteluri este sƒ apeleze la o agenţie de turism. În aceastƒ situaţie, persoana poate beneficia de consultanţƒ în alegerea celei mai bune variante, poate primi informaţii suplimentare despre zona în care merge Ÿi poate cumpƒra alte pachete de servicii suplimentare, cum ar fi excursii opţionale Ÿi asigurƒri medicale. Dar niciuna din cele cinci mari agenţii contactate de noi nu a putut furniza, în ultimele zile din 2007, un preţ pe camerƒ pentru luna ianuarie 2008, motivând cƒ hotelurile nu le-au trimis contractele cu tarifele practicate în noul an.
Pentru turistul român, efectuarea unei rezervƒri online reprezintƒ de multe ori o provocare. Strƒinii îŸi planificƒ în aceastƒ perioadƒ vacanţa pentru vara viitoare Ÿi folosesc în mare mƒsurƒ internetul pentru a face rezervƒri. Ei au însƒ multe opţiuni. Dacƒ pe site-urile hotelierilor din România nu pot face o rezervare Ÿi de multe ori nici mƒcar sƒ vadƒ cât costƒ o camerƒ, cu douƒ clicuri de mouse aleg o excursie în Spania sau în Italia. Toate acestea, în vreme ce patronii autohtoni din turism se plâng cƒ statul nu le oferƒ facilitƒţi pentru a atrage turiŸti strƒini.
O mina de aur
50,2 miliarde de euro este suma pe care europenii o vor cheltui în 2008 pentru a rezerva vacanţe prin intermediul internetului, conform Forrester Research.
Valoarea va creŸte rapid Ÿi în anii urmƒtori Ÿi va ajunge, în 2011, la peste 76,7 miliarde de euro.
Sursa Capital
Construit pe ruinele unui fort maur numit Magerit, Madridul a devenit capitală în 1561